Installatie op 2de telefoon

Ik probeerde een oude telefoon, terug op fabrieksinstellingen, te koppelen aan mijn telefoonnummer zonder de bijbehorende simkaart te gebruiken. Dat lukt op zich goed, mits de telefoon met de juiste simkaart bij de hand is. Er worden soms controlecodes verstuurd, die je dan op de telefoon (met je nummer) per sms ontvangt en die je dan op de nieuw te installeren telefoon in moet voeren. In die 2de telefoon heb ik een simkaartje gedaan dat niet meer werkt. Als je het adresboek op je simkaart gebruikt, kun je dat vanaf je simkaart eventueel naar je ongeldige simkaart kopiëren. Dan heb je ook in dat toestel je contacten compleet. Ik denk dat het ook zonder simkaart moet kunnen(?). Zaken als Gmail en andere apps worden feilloos gesynchroniseerd. Alleen Whatsapp lijkt zich niet aan twee toestellen te kunnen binden, terwijl bijvoorbeeld Ing-mobiel-bankieren dat wel kan. Steeds is de Whatsapp op één toestel actief en vraagt op de andere om verificatie, waarna de rollen worden omgedraaid.

Overstappen op een andere telefoon: Zorg voor een back-up in je Google account (Accounts - Google - Alles synchroniseren). Of kies ervoor opnieuw te beginnen en je (oude) telefoon dus niet op de andere te kopiëren. (Je kiest dan opnieuw je apps en gegevens worden niet gesynchroniseerd.) Zorg dat de nieuw te installeren telefoon (weer) op fabrieksinstellingen staat. Zorg dat je simkaart in je 'nieuwe' telefoon zit en indien gewenst een SD-kaartje. Als je hem start, komt-ie met het gebruikelijke installatiemenu waarin om je Google-account wordt gevraagd. Wil je synchroniseren met je oude telefoon: op een gegeven moment wordt je geadviseerd NFC aan te zetten op je oude telefoon en dan de beide telefoons even met de achterkanten tegen elkaar te houden. Je hoort een geluid en moet vervolgens vrij rap op de oude telefoon bevestigen dat je apps overgezet mochten worden. Daarna wordt op de nieuwe telefoon alles gesynchroniseerd en kun je de oude uitzetten. Ook je wifi-hotspots worden overgezet. Je persoonlijke instellingen moet je handmatig opnieuw invoeren. Je app-icoontjes nog even naar de juiste plaats en hier en daar even opnieuw inloggen en klaar. De navigatieapp Here WeGo leverde bij mij wat problemen, misschien omdat ik de gedownloade kaart op het SD-kaartje had en dit voor de zekerheid in de nieuw te installeren telefoon eerst had geformatteerd. Het kompas van Here wilde niet meewerken. Deïnstallatie en een nieuwe installatie van deze app losten het probleem vlot op. De ING-app Mobiel Bankieren vereiste bij openen het invoeren van diverse gegevens op de computer, maar gaf hierbij geen problemen.

Pagina gemaakt 8-2-2017, laatst bijgewerkt 6-3-2017.