Geen internet

Geen of vertraagd internet? Vandaag was ik bij vrienden waar dat speelde. Ze hadden van alles geprobeerd en daarmee ook e.e.a. ontregeld. Maar er is een simpel stappenplan dat meer problemen, als in dit voorbeeld, kan voorkomen.

1. Probeer, zeker bij wifi, zo mogelijk met een tweede apparaat. Als dat het wel doet, zit het probleem in het apparaat dat niet goed werkt zelf. Start dat apparaat om te beginnen opnieuw op via Start - Aan/uit - Opnieuw opstarten.

2. Ook geen internet op het tweede apparaat? Kijk op de site van de internetprovider of er storingen zijn. Meestal kun je dit op postcodeniveau checken. Zo niet ...

3. Start de modem en/of router opnieuw op. Zie ook hier en hier. Eén of twee minuten later kun je opnieuw de verbindingen checken. Nog geen internet en op een ander apparaat wel?

4. Rechtsklik in de taakbalk rechtsonder het netwerkicoontje - Problemen oplossen - mogelijk vindt Windows hier zelf een oplossing.

5. Typ in het Windows zoekvenster (vergrootglas naast 'Start') het woord 'probleemoplossing' - Klik op 'Probleemoplossing (Configuratiescherm)' - Netwerk en Internet - twee mogelijkheden: probeer eerst via 'Netwerkadapter' en als dat geen oplossing biedt via 'Internetverbindingen'. Vreemd genoeg herkent niet elke computer het woord 'probleemoplossing'. Zo niet: rechtsklik op Start - Configuratiescherm - (onder System en beveiliging:) Problemen detecteren en oplossen - Netwerk en Internet - twee mogelijkheden: probeer eerst via 'Netwerkadapter' en als dat geen oplossing biedt via 'Internetverbindingen'. Nog een ingang: Rechtsklik in de taakbalk op het netwerkicoontje - Netwerkcentrum - Problemen oplossen - twee mogelijkheden: probeer eerst via 'Netwerkadapter' en als dat geen oplossing biedt via 'Internetverbindingen'.

6. Kijk bij Apparaatbeheer: rechtsklik Start - Apparaatbeheer - zoek de betreffende netwerkadapter - selecteer deze - rechtsklik op deze adapter - Eigenschappen - of eventueel (zeker als er een rood kruis voor de adapter staat!): Uitschakelen en na 10 seconden weer Inschakelen.

7. Maak eventueel een back-up en ga terug naar een vroeger herstelpunt.

Zie ook hier.

Pagina gemaakt 22-10-2016, laatst bijgewerkt 5-5-2017.