Een plotseling NS-gevoel

We hebben onze voordeelurenabonnementen gestopt. Meestal was er wat en 's zomers konden we zomaar geen zitplaats krijgen. Topper was de NS-medewerker die me op station Amersfoort, toen ik in een verstoring vroeg hoe verder in de richting Utrecht te komen, van top tot teen opnam en toen vroeg of ik ook een auto had. Toen ik bevestigde, vond hij dat ik er goed aan zou doen naar Meppel terug te reizen om m'n auto op te halen. Of die keer toen we met de kleinkinderen met de trein op pad zouden. Al bij de eerste overstap in Zwolle liep het zo vast dat we besloten terug te reizen om alsnog met de auto te gaan.

Soms ging het goed. Dat moet ook gezegd worden.

Op tijd opgezegd, maar om onduidelijke redenen en tegen de telefonische afspraak in is het abonnement van mijn vrouw met één maand na het einde van de jaarperiode verlengd en daarvoor schrijft NS ruim 7 euro af. Als ik bel, blijkt de fout bij NS te liggen: 'Dat was inderdaad niet afgesproken.' Mijn vrouw kan een keuzedag krijgen, of aan het einde van de te veel betaalde maand haar geld terug. We kiezen voor het eerste, maar om technische redenen is dat dan toch weer niet mogelijk. Dan, als de maand waarvoor ten onrechte is betaald voorbij is, het geld maar terug. Maar het geld komt niet. Na drieënhalve week opletten, besluit ik het betaalde, nog net binnen de daarvoor geldende termijn, te storneren. NS heeft daarna 48 uur nodig om ons een betalingsherinnering te sturen, waarin gedreigd wordt met de invordering uit handen te geven aan een incassobureau en te verhogen met incassokosten. Even bellen dus, om kort te sluiten. En ja, de medewerkster die ik na een minuut of tien aan de lijn heb, ziet dat ik met de incasso te storneren de zaak heb rechtgetrokken. 'Ik ga u het bedrag over drie weken overmaken', meldt ze. Wacht even! Ik heb het bedrag al terug, maar de vordering moet alleen nog doorgehaald worden.

Plotseling herken ik het NS-gevoel. Dit gaat niet eenvoudig worden. Want NS gaat mij na drie weken de 7 euro overmaken en ik moet dezelfde 7 euro aan NS betalen. Vandaag over zes dagen schakelen ze een incassobureau in. Zij zijn groot en ik is klein!

Daar laten we het dan maar op aankomen. Wellicht is met het bureau zinniger te communiceren. En anders wil ik graag de rechter e.e.a. toelichten.

Pagina gemaakt 20-7-2016.