TomTom niet op z'n best

Op pad met twee kleindochters voor meningokokkenvaccinatie, adres op de oproepkaart Oosterweg 14, Zuidwolde. Het huisnummer is in mijn TomTom, nieuwste kaart, niet bekend en mijn TomTom stelt voor naar nummer 19 te rijden. Zal wel in de buurt zijn, denk ik. Maar als ik het dorp uit rijd, twijfel ik. Nummer 19 blijkt een huis in de wijde wereld, een paar kilometer van het dorp verwijderd. Met behulp van de telefoon van kleindochter komen we vervolgens toch ter plaatse. Als ik 's avonds op mijn oude, nog goed werkende TomTom, waarvoor sedert een jaar geen kaartupdates meer voorhanden zijn, probeer, blijkt die nummer 14 wel te kennen. Ik besluit TomTom de volgende dag te bellen om de omissie door te geven. Het gaat ten slotte om een gebouw waar nogal wat mensen worden opgeroepen en dat kennelijk als een soort dorpshuis dienst doet. En ter plekke merkte ik dat ik niet de enige was die door TomTom om de tuin was geleid.

Het blijkt een moeizaam gebeuren daar bij TomTom, zo'n telefoontje. Trek er rustig minstens een halfuur voor uit! Er wordt me omstandig door Sander uitgelegd hoe ik op verschillende manieren op mijn TomTom kan zoeken. Als hij er ten slotte zelf een TomTom bij pakt, vindt ook hij nummer 14 daarop niet. Hij stelt mij voor Zuider Esweg 1A te proberen en legt uit dat dat adres hetzelfde gebouw betreft. Volgens hem heeft het gebouw twee adressen met verschillende postcodes en moet het dus bij TomTom gevonden worden op de Zuider Esweg.

Dan wordt me uitgelegd dat ik de fout in Map Share moet invoeren. Ik zal een mail krijgen met uitleg. Ik leg uit dat ik bel omdat ik vind dat TomTom de correctie moet doen, maar Sander blijft vinden dat ik dat moet doen. Als ik uitleg dat ik in die Map Share vroeger wel eens vastgelopen ben, biedt hij aan om in zijn pauze mijn fout in het systeem in te brengen, maar hij blijft daarnaast mijn actie op Map Share van belang vinden: 'Dan zijn er twee meldingen.' Ik heb de link in zijn mail gevolgd. Mijn unieke referentienummer 190306-000876 (uit de mail van Sander), dat ik kennelijk moet invoeren, resulteert in de melding 'Kan geen melding vinden met deze ID'. Ik kan nog op 'Meld een kaartaanpassing' klikken, maar die link reageert niet.

Heel apart weer, TomTom. Maar dat onbestemde gevoel kan natuurlijk ook met mijn leeftijd samenhangen.

Google Maps: Oosterweg 14 - Zuider Esweg 1

Google Maps: Oosterweg 14 - Zuider Esweg 1


Ik heb bovenstaande ook naar TomTom gestuurd. Sander reageert per omgaande per mail als volgt:

Geachte heer Hardeman,
Bij deze wil ik u bedanken voor de aanvullende informatie.
Zoals ik u al had geïnformeerd heb ik een melding hiervan gemaakt en ik adviseer u ook om hier een melding van te maken.
Fijne dag toegewenst!

Met vriendelijke groeten,
S.
TomTom Customer Care Team
-

Pagina gemaakt 6-3-2019.