Compensatie en verzorging bij vluchtvertraging

Nu zelfs in de Consumentengids september 2017 op pagina 64 foute informatie over de Europese regelingen voor vluchtvertraging wordt gegeven, deze nog maar eens op rij gezet. De Consumentenbond stelt in genoemd nummer dat compensatie bij vluchtvertraging alleen bij Europese maatschappijen van kracht is. Dit is onjuist.

Voorwaarde voor de compensatie is dat gevlogen wordt vanuit een EU-land met elke willekeurige maatschappij of van buiten de EU terug naar een EU-land met een Europese maatschappij. Op de site van het Europees Consumenten Centrum staat het letterlijk als volgt: 'Is uw vlucht vertraagd, overboekt of geannuleerd? Binnen de EU zijn er regels die u bescherming en eventueel compensatie bieden. Deze regels vindt u terug in Europese Verordening 261/2004. Ze gelden voor elke vlucht die vertrekt vanuit een EU-land. Daarnaast gelden ze voor alle vluchten van Europese luchtvaartmaatschappijen die aankomen in een EU-land.'

Compensatiebedragen voor vertraagde vlucht:
- vlucht t/m 1.500 km. bij aankomstvertraging meer dan 3 uur € 250,-
- vluchten tussen 1.500 en 3.500 km. bij aankomstvertraging meer dan 3 uur € 400,-
- vluchten meer dan 3.500 km. bij aankomstvertraging tussen 3 en 4 uur € 300,-
- vluchten meer dan 3.500 km. bij aankomstvertraging meer dan 4 uur € 600,-
- De compensatiebedragen zijn dus per persoon en kunnen tot zes jaar na datum geclaimd worden. Bij overmacht (terrorisme, extreem weer, onaangekondigde wilde staking van eigen personeel van de vliegmaatschappij of staking van sommige ondersteunende diensten waar geen personeel van de vliegmaatschappij bij betrokken is) hoeft de vliegmaatschappij niet te betalen. Technische problemen kunnen niet als overmacht aangevoerd worden, wel bijvoorbeeld een vogel die tijdens de start in de motor vliegt. Eerder door buitengewone omstandigheden opgelopen vertraging van een vliegtuig dat van elders moet komen, wordt, gezien gerechtelijke uitspraken, bij een volgende vlucht niet langer als overmacht aangemerkt. Als een vluchtannulering minstens 14 dagen tevoren is gemeld, hoeft ook niet betaald te worden.

Recht op verzorging (drankjes, maaltijden en eventueel overnachting):
- vluchtafstand tot 1.500 km. bij aankomstvertraging van 2 uur of meer
- vluchtafstand tussen 1.500 en 3.500 km. bij aankomstvertraging van 3 uur of meer
- overige vluchten bij aankomstvertraging van 4 uur of meer
- Bij annulering of overboeking is er altijd recht op verzorging.

Pagina gemaakt 31-8-2017, laatst bijgewerkt 8-11-2017.