Webwinkelen en veiligheidsmaatregelen

Webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Het kopen bij zulke zaken kan een goed alternatief zijn. Ik ging onlangs voor een bepaald type e-reader de stad in en bezocht vijf elektronicazaken, maar geen enkele had het type dat ik zocht en geen enkele bood aan die voor me te kunnen bestellen. Op internet was het een fluitje van een cent en de volgende dag had ik het apparaatje in huis.*) Gek dat elektronicazaken die mogelijkheid om alsnog snel te leveren niet hebben of niet aanbieden.

Een paar dingen kunnen bij webaankopen belangrijk zijn:
1. Als u met uw creditkaart betaalt, kunt u bij niet-levering (afhankelijk van uw creditcard) soms bij uw creditcardmaatschappij aankloppen.
2. Let erop of op de site een fysiek adres en een telefoonnummer vermeld zijn. Stuur een testmailtje of pleeg een testtelefoontje om een indruk van de verkoper of het bedrijf te krijgen.
3. Twijfel je aan de betrouwbaarheid van een bedrijf, ga naar politie.nl en vul gegevens van het bedrijf in op 'controleer verkopergegevens'. Zijn er aangiftes betreffende dit bedrijf, dan vind je hier een waarschuwing. Of kijk hier.
4. Heeft het bedrijf de Thuiswinkel Waarborg en linkt het icoontje door naar deze organisatie? Vind je op deze pagina bij https://beheer.thuiswinkel.org/leden/ een bevestiging dat het bedrijf is gecertificeerd? Uit reacties maak ik op dat keurmerken een handel op zich zijn, bureaucratisch, duur en soms al verstrekt voor er een klant zich heeft gemeld.
5. Installeer de add-on webwinkelchecker (zie webwinkelchecker.nl). Zodra je naar een site van een webwinkel gaat, zie je een geel balkje boven in je beeld waarin een beoordeling van het betreffende bedrijf. Er zijn momenteel 14.000 bedrijven in de database opgenomen en dit aantal zou elke dag groeien. Mij is niet geheel duidelijk waarop de beoordelingen van de webwinkelchecker zijn gebaseerd. Dat zou o.a. op basis van gegevens van 'Kieskeurig' zijn.
Wel is me in nov. 2013 duidelijk dat de checker op allerlei sites die niet van webwinkels zijn, ook aanslaat. Vervelend! Juist op sites waar ik een beoordeling van zou willen, laat de checker het afweten.

6. Let op Marktplaats op hoe lang iemand daar al actief is en of adres en/of telefoonnummer zijn vermeld.
7. De Consumentenbond heeft voor klachten klachtenkompas.nl. Als het bedrijf, waarover je een klacht hebt, hierbij is aangesloten, kun je hier uw klacht indienen. Een alternatief vind je op klacht.nl.

*) Hoe gaat zoiets: Inmiddels heb ik voor derden nog een viertal van dezelfde apparaten gekocht. Bij dezelfde webwinkel. Alle keren zonder eerst naar de stad te fietsen. Dat bevalt prima.

PS 3-5-2015: De Consumentenbond waarschuwt voor nepshops die korte tijd, vaak alleen een weekend, actief zijn. Zie hier, hier en hier. Verder bleek bij onderzoek dat maar liefst 35 procent van de 100 grootste Nederlandse webwinkels ernstige lekken en in totaal 65 procent lekken in de website heeft. In één geval was de complete database van klantgegevens inclusief betaalgegevens in te zien: www.123tijdschrift.nl.

Zie ook hier.

Nieuwe EU-regels

Pagina geschreven 6-1-2013, laatst aangevuld 9-5-2017.