Melkmythes

In de Gezondgids van de Consumentenbond van december 2016 worden wat mythes over melkgebruik onderuit gehaald. Eerder heb ik aan wat hier mythes heten ook wel aandacht gegeven.

In Nederland is meer botontkalking dan in Polen, waar minder zuivel wordt gebruikt. Het tegenargument is dat landen met hoge zuivelinname welvarender zijn. En in welvarende landen worden mensen ouder en is er dus meer botontkalking. Verder zijn er studies die aantonen dat mensen die een ruime hoeveelheid calcium binnenkrijgen meer botmassa opbouwen dan mensen met weinig calcium in het dieet.

Zonder zuivel zou het niet mogelijk zijn voldoende calcium binnen te krijgen. Ook in groentes als broccoli, raapstelen en spinazie zit veel calcium. Maar die calcium wordt door het lichaam minder goed opgenomen.

Bij mannen zorgt calciuminname in de vorm van zuivel voor meer prostaatkanker. Maar niet alle studies vinden dit verband. En waar onderzoeken het verband wel aantonen, gebruikten de mannen twee gram calcium (is twee liter melk) per dag, terwijl het Voedingscentrum één gram per dag aanbeveelt.

Onderzoeken spreken elkaar tegen of zijn op z'n minst niet eenduidig over de stelling dat zuivelgebruik leidt tot een vroegere dood.

Het advies van één gram calcium per dag is aan de hoge kant. Volgens de WHO hebben de meeste mensen genoeg aan de helft. Ook dan geldt nog dat zonder zuivel de inname moeilijk gehaald zal worden. Anderhalve kilo spinazie bevat evenveel calcium als een glas melk. En 100 gram zalm, makreel of sardientjes bevatten ook evenveel als een glas melk. (Uit vis wordt de calcium goed opgenomen.)

Wie kiest geen zuivel te gebruiken, moet serieus nadenken over een supplement met calcium. Daarvan kunnen vrouwen eerder aderverkalking krijgen en ze kunnen nierstenen in de hand werken en de nieren beschadigen. Omdat groenten, fruit, granen en aardappelen ook calcium bevatten, zou een supplement van 500 mg. moeten volstaan.

Zie ook hier.

Pagina gemaakt 12-12-2016