- 'drugsdominee', emeritus predikant, van 1979 tot 2007 verbonden aan de Pauluskerk te Rotterdam, kreeg landelijke bekendheid door zijn inzet voor de situatie van drugsverslaafden en daklozen (1942)
Uit 'Zonder Bijbel wordt het drie keer niks', interview ND 26-3-2015, door Roeland van Mourik
Ik zal er zijn
Geloven is altijd een zoektocht, dat moet je niet in dogma's willen vatten. Daarom voel ik me tot de vrijzinnigheid aangetrokken, daar is ruimte om te zoeken. In Zondag 1 van de catechismus gaat het over mijn getrouwe Zaligmaker. Daar heb ik niet zoveel mee. Ook met een begrip als zonde kan ik niet veel. Wat mij houvast geeft, is de naam van God: Ik zal er zijn voor u.
Alleen de naam van God
Kijk, geloof is een heel ingewikkeld gebeuren. Het kan ook zijn dat God zwijgt, ook al geloof je heilig in die God. Er zijn kritieke momenten, de nachten van het leven. Dan geeft alleen de naam van God je troost en houvast.
Verzonnen
De openbaring van God loopt altijd via de mens. Via mijzelf kom ik tot God. Uiteindelijk is het idee van God in ons brein opgekomen. Wij hebben het verzonnen. Zo wordt God deel van het leven van alledag. De Bijbel is daarbij mijn bron. Zonder Bijbel wordt het drie keer niks.
Nu al
De periode dat ik voor de Pauluskerk werkte, heb ik als een gelukkige tijd ervaren. We hebben als kerk veel mensen geholpen. Ik kwam in contact met mensen die niet-gelovig waren. Ik werd ook gevraagd om niet-gelovigen te begraven. Dan probeerde je bij zo'n rouwdienst hen niet de hemel in te praten en niet te vroom over hen te doen. Dat zou niet passen. Ik liet in het midden waar zij na hun dood terechtkwamen. Zelf geloof ik niet zo in een leven na de dood. Je zult misschien bij God zijn, maar daar kan ik me niet zo bar veel bij voorstellen. Ik heb geen angst voor de dood, hoor. Ik geloof dat niets ons kan scheiden van God, ook de dood niet. In het Johannes-evangelie staat dat wie in Jezus gelooft, het eeuwige leven al heeft. Je neemt daar nu al aan deel. Dat vind ik een mooie gedachte.
Als bloemen
Alle dingen zijn tijdelijk. Je raakt na je dood in vergetelheid. Je bent er, en dan ben je weer weg. We zijn als bloemen die groeien, bloeien, verdorren en dan door de wind worden meegenomen.
Uit 'Mijn cynisme mag niet zegevieren over mijn idealisme', interview NRC 9-3-1996, door Frits Abrahams
Dat je bijkans zelf verzuipt
Ik moet steeds denken aan het gruwelijke verhaal over een hond die ergens in Ierland in een haven in het water valt. Een man gaat er achteraan om hem te redden, maar hij dreigt zelf te verzuipen. Een agent schiet te hulp, en nòg een agent, en ze verdrinken ten slotte alledrie. Dat beeld heb ik altijd in mijn achterhoofd. Het doet zich ook in mijn werk voor dat je afdaalt en bijkans zelf verzuipt.
Altijd die onrust
Ik heb iets gemeen met de zwervers hier. Er is altijd die onrust, het zoeken naar nieuwe ervaringen. Mensen vragen me wel eens: hoe hou je het zo lang in dat werk uit? Ik begrijp die vraag eigenlijk niet. Het is zó vanzelfsprekend voor me dat ik met deze mensen werk.
De wereld op de agenda
Theologisch heeft mijn hoogleraar Hoekendijk in Utrecht grote invloed op mij gehad. Hij noemde de kerk een plek waar de wereld op de agenda hoorde te staan. Humaniteit was belangrijk voor hem.
Deel van mijn levensgevoel
Ik heb altijd verwantschap gevoeld met mensen die zeiden: de wereld beantwoordt niet aan de verwachtingen. Het klopt niet. Het absurde levensgevoel. Alle arbeid is sisyfusarbeid. Een zeer pessimistische gedachte waar ik erg ontvankelijk voor ben ‑ het maakt onderdeel uit van mijn levensgevoel.
Een mensen goed gezind wezen
Maar ik heb nog niet geconcludeerd dat God ontoegankelijk is. Als het cruciaal wordt, laat God zich kennen als een mensen goed gezind wezen. Zie maar hoe hij zich in het leven van Jezus manifesteert. God is een vreemdeling, maar hij is ons goed gezind. God bemoeit zich met de absurde werkelijkheid waarin wij leven ‑ hij wil die ànders hebben. Maar ik zie hem niet als een almachtige God, die aan het begin van de schepping staat en die het allemaal geregeld heeft zoals het nu is.
Kwetsuren
Ik heb illegalen die zich onmogelijk gedroegen uitgescholden en een
borderliner die de zaak terroriseerde een pak slaag verkocht. Het helpt geen zier.
Je moet leren erkennen dat je vijand recht heeft op bestaan en leven, het
recht om zichzelf te zijn met zijn kwetsuren. Het uitbannen van geweld
betekent dat ieder mens menselijk behandeld dient te worden. De schroothopen
in de wereld, waarop nu nog mensen als oude benzinevaten worden gedumpt, dienen te worden opgeruimd.
Weten
Als je denkt dat je God kent, weet je helemaal niets van hem
af. God is vaak onvindbaar. Je zoekt hem en je vindt hem niet.
Maar toch ... De mysticus weet, dat als hij vaststelt dat
hij eigenlijk niets van God weet, hij dan dicht bij het moment
is dat hij alles van God weet.
Overhoop
Kijk, geloof ligt nooit vast, mag nooit stollen in
belijdenisgeschriften of dogma's. Dus soms gooi ik de hele
boel overhoop om opnieuw te beginnen.
Pagina 20 januari 2001, bijgewerkt 29-9-2025
Home --- Index citaten