Vlucht vertraagd, geld terug?

Sinds enkele maanden is door het Europese Hof van Justitie bepaald dat luchtreizigers die met drie uur of meer vertraging hun bestemming bereiken recht op geld terug hebben, mits er geen sprake was van overmacht van de luchtvaartmaatschappij en mits de maatschappij gevestigd is in een EU-land of vertrokken is van een vliegveld in een EU-land. De compensatie voor het tijdverlies is bij drie uur vertraging bij aankomst 250 euro per passagier voor een vlucht tot 1500 km. en 400 euro bij een vlucht van 1500 tot 3500 km. Wordt verder gereisd, dan is de vergoeding indien de vertraging maximaal vier uur bedraagt 300 euro en als de vertraging meer dan vier uur is 600 euro.

Het recht op geld terug bestond al bij annulering of overboeking van een vlucht. Nu kan er dus ook bij aankomstvertraging geclaimd worden. Indien een vertraging meer dan vijf uur bedraagt, kan men besluiten de reis af te blazen en het aankoopbedrag van de ticket terug te krijgen. Loopt men deze vijf uur vertraging op bij een tussenstop, dan is er bovendien recht op een gratis vlucht naar het vliegveld van vertrek. De luchtvaartmaatschappij moet u die vlucht aanbieden.

Begin met uw luchtvaartmaatschappij aan te schrijven. Vooralsnog beroepen zij zich te vaak op overmacht. In dat geval kunt u, als u het er niet mee eens bent, naar de Geschillencommissie Luchtvaart of de rechter. Wie die rompslomp niet aan wil gaan, schakelt een bureau in, als bijvoorbeeld EuClaim.nl. Dit bureau werk op basis van no cure no pay. U betaalt 25 euro administratiekosten plus 27 procent van het te ontvangen bedrag. Als u niets ontvangt, betaalt u ook niets.

De compensatie voor vertraagde vluchten geldt volgens minister Eurlings (in een brief eerder dit jaar aan de Tweede Kamer) met terugwerkende kracht tot 2005.

16-4-10: Zie ook hier.

Pagina geschreven 2 maart 2010.

- -