Vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt

Eerder schreef ik over het recht op geld terug bij vertraging van een vlucht. Er zijn echter meer rechten voor de luchtreiziger. Dezer dagen is het op veel luchthavens een chaos door de aswolken van de vulkaanuitbarsting op IJsland. Sommige luchtvaartmaatschappijen maken schijnbaar van de gelegenheid gebruik om hun personeel vrijaf te geven, terwijl ze iedereen zouden moeten optrommelen om alle klanten zo goed als mogelijk te informeren en verder te helpen. Ze zijn daartoe door de Europese verordening over de rechten van luchtvaartpassagiers verplicht.

Afhankelijk van de te reizen afstand hebt u na twee uur vertraging altijd recht op verzorging (verfrissingen en/of maaltijden in redelijke verhouding tot de wachttijd) en op twee (eventueel internationale) telefoongesprekken. Als een verblijf van één of meer nachten noodzakelijk is, hebt u recht op hotelaccommodatie. Dit geldt ook indien naar huis terug gereisd wordt. Daarbij hoort ook het vervoer naar en van het hotel. Na vijf uur vertraging kunt u weigeren de reis nog aan te vangen en hebt u recht op geld terug. Voor financiële compensatie bij vertraging langer dan drie uur, zie hier. Let in voorkomende gevallen alvorens te tekenen goed op de kleine lettertjes als men probeert u met vouchers (tegoedbonnen) tegemoet te komen. Met uw handtekening kunt u uw recht op tegemoetkoming achteraf verspelen. Deze verplichtingen van luchtvaartmaatschappijen kunnen echter worden beperkt of uitgesloten in gevallen waarin er sprake is van buitengewone omstandigheden die zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden. (In de situatie rond de IJslandse aswolken zullen maatschappijen zich hierop beroepen.)

Als uw vertraging leidt tot schade, kunt u de luchtvaartmaatschappij hiervoor aansprakelijk stellen tot een bedrag van 4800 euro per persoon. Bij verlies of beschadiging van bagage kan dit tot maximaal 1200 euro per persoon.

Een paar tips:
- Voorziet u een overstap elders niet te kunnen halen door vertraging, meld u alvast bij de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij van de vervolgvlucht om om te boeken, liever dan te wachten tot u ter plaatse bent.
- Houd aantekening van de vertraging en van de informatie die u krijgt en de afspraken die u maakt. Vraag essentiële afspraken zwart op wit.
- Ziet u een annulering aankomen, vraag zo snel mogelijk bij de vliegmaatschappij u op de stand-by-lijst van een volgende of alternatieve vlucht te zetten.
- Vraag zo nodig om het formulier met uw rechten als vliegtuigpassagier dat men verplicht is bij vertragingen uit te reiken.

Zie ook hier, hier, hier en hier!

26 oktober 2010: De Europese Commissie wil dat KLM de passagiers die ten gevolge van de IJslandse aswolk een annulering of vertraging opliepen, volledig gaat compenseren, dat wil zeggen dat het restitutiebeleid van de EC gevolgd moet worden en niet volstaan kan worden met vergoeding van alleen de kosten voor één etmaal.

Pagina geschreven 16 april 2010.

- -