Betalen per incasso: makkelijk, maar lastig!

Bij mij gaat het soms niet goed met automatische en eenmalige bankincasso-opdrachten. Vaak kun je een foutieve afboeking storneren (terugboeken) en vervolgens de juiste betaling handmatig regelen, alhoewel daar wel veel administratieve chaos bij leverancier of bedrijf het gevolg van kan zijn. Communicatie is in onze wereld helaas vaak een nauwelijks te behappen proces.

Een bedrijf boekt ter betaling van de rekening voor een geleverd product een te hoog bedrag van mijn rekening. Ik probeer te storneren, maar dat lukt niet. 'Probeert u het later nog eens', meldt de ING-site ten onrechte. Want als ik bij 'Overschrijven' en dan 'Incasso's' bij de desbetreffende incasso op het informatie-icoontje klik, zie ik dat de terugboekperiode niet 56 dagen, maar 0 dagen bedraagt. Soms is dat ineens zo. Ik weet niet of dat bij met name eenmalige incasso's zo is.

De bank doet in dit geval niets en ik moet terecht bij de leverancier. Die heeft mij gemaild vanaf een no-reply-adres en ik krijg mijn reply dus onbestelbaar retour. Een webformulier dan maar. De leverancier komt met het voorstel van een tegoedbon. Maar hoezo een tegoedbon? Hij heeft teveel afgeboekt en het is gewoon mijn geld. Ik heb recht het terug te krijgen zonder de plicht het opnieuw bij hem te besteden. Uiteindelijk een tweede reactie: Wij zullen het geld terugboeken. Houdt u er rekening mee dat dit nog geruime tijd kan duren.

Ik mail de ING. 'Wij adviseren u de terugboeking van de leverancier af te wachten', is de reactie daar.

Mijn advies is vooralsnog om, wanneer mogelijk, niet meer te kiezen voor eenmalig incasso, maar voor acceptgiro.

P.S. 31 augustus 2010: Het te veel geïncasseerde bedrag is vandaag op mijn rekening bijgeschreven.

Pagina geschreven 24 augustus 2010.

- -