Mijn OV-chipkaart: niet aan de praat te krijgen!

Mijn vrouw en ik reizen af en toe met een voordeelurenabonnement met de trein. Er zit een OV-chip op die kaart, maar deze had ik, gezien alle problemen met die chip en alle negatieve publiciteit, nog niet geactiveerd. Omdat we de kaart nu wilden gaan gebruiken en bovendien mails hadden ontvangen van NS, waarin werd aangegeven hoe eenvoudig het was de chip te activeren, ging ik daarmee vandaag aan de slag. Voor wie nog niet besloten heeft, mijn advies om dat toch maar niet te doen.

Eerst op internet 'reizen op saldo' aanvragen. Wachten op de bevestigingsmails en dan met de kaarten naar een NS-kaartautomaat. Tot zover is het allemaal nog te doen. Maar ik had verder gedacht. Hoe zorg je ervoor dat je op een bepaald moment niet met een saldotekort wordt geconfronteerd? Juist: ik wilde automatisch opladen kiezen, zodat er altijd geld op de chip zal staan. Dat moest ik nu op internet gaan aanvragen, maar eerst moest ik daartoe een tweetal accounts gaan aanmaken en na inloggen daarop moest ter controle per kaart één cent van de bankrekening worden overgemaakt. Via Ideal liep dat allemaal goed tot en met de TAN-codes, maar het geld werd niet van onze rekening afgeschreven. Enfin, misschien komt dat nog. De volgende stap was dat ik naar de C1000 hier moest om bij het 'ophaalpunt' het automatisch opladen 'op te halen'. Ik aarzelde wat bij het apparaat daar en de winkeljuffrouw van het TNT-loket hielp me. Eerst de ene kaart, die van mezelf. Ingeven dat ik de bestelling kwam ophalen en wachten op dat ophalen: een rij verspringende puntjes. En dan de melding 'Tot ziens' en verder niets. Volgens de winkeljuffrouw was dat niet juist. Niet dat ze instructies had gehad, dat had niemand van het personeel, maar van het getob van andere reizigers had ze toch een en ander geleerd. Ik koos ervoor nu eerst de kaart van mijn vrouw te proberen en ja, dat verliep met dezelfde instructie aan het apparaat toch geheel anders. Het activeren van het automatisch opladen werd nu bevestigd en ik kon er zelfs een bonnetje van printen. 'Tot ziens' bleef ditmaal uit. Nogmaals mijn eigen kaart proberen dus en ja, nu deed die het ook. Met twee bevestigingsbonnetjes 'automatisch opladen geactiveerd' nam ik wederom plaats voor de computer. Ik logde per account in om te checken of er nu inderdaad 20 euro op elk van de kaarten zou staan, maar op mijn kaart was het saldo 0 en op die van mijn vrouw was slechts het nummer van haar kaart bekend. Beide keren werd ik opnieuw uitgenodigd automatisch opladen aan te vragen. Maar had ik dat niet zojuist gedaan? Bij 'producten op uw kaart' vond ik verder voor zowel mijn vrouw als mezelf 'onbekend'. Inmiddels dacht ik erover het hele proces, waarmee ik nu anderhalf uur bezig was, maar te annuleren. Maar eerst zocht ik nog een telefoonnummer om kaarten bij verlies te kunnen blokkeren. De automatische saldoaanvulling zou in korte tijd vrij veel kunnen gaan kosten, toch? De zoekfunctie van ov-chipkaart.nl op zoekterm 'ov-chipkaart zoek' leverde echter slechts informatie op over het zoeken van oplaad- en ophaalpunten. Na enig verder zoeken werd dan toch duidelijk dat er geen telefoonnummer is, maar dat de kaart via het eigen account ongeldig kan worden gemaakt.

Als ik van tevoren geweten had hoe moeizaam dit systeem blijkt te werken, had ik gekozen er verder vanaf te zien. Vooralsnog kopen we maar weer gewoon onze kaartjes.

Pagina geschreven 31 augustus 2010.

- -