Plaagbellers en 0900-nummers

De site van ING deed het niet helemaal goed dezer dagen. Ik was per brochure uitgenodigd om voor internetbetalingen met de mastercard een SecureCode aan te vragen, een soort persoonlijk wachtwoord. Daar was ik gisteren mee bezig gegaan, maar uiteindelijk bleek het zelfs onmogelijk die aanvraag te doen, omdat mijn zogenoemde welkomsttekst, die verplicht moest worden opgegeven en die op het scherm zou moeten komen bij elke internetbetaling met de mastercard, niet werd geaccepteerd, ook niet nadat ik wat anders had geprobeerd. Ik brak mijn aanvraagpoging dus af en probeerde vandaag opnieuw. Nu kwam ik echter niet zo ver als gisteren, want al meteen na het invoeren van mijn creditkaartgegevens werd ik uitgenodigd het opnieuw te proberen omdat mijn gegevens niet bevestigd konden worden. Nou ja, dat bleef bij herhaling gewoon zo, dus maar een mail gestuurd naar ING. Niet dat ik daar veel van verwachtte overigens, maar ja, je probeert wat als je anders een 0900-nummer moet bellen.

ING reageerde vlot, helaas niet inhoudelijk, met slechts een verwijzing naar het 0900-0933-nummer. Dat wilde ik nu juist niet. Uit principe mijd ik 0900-nummers, want ik vind ze klantonvriendelijk omdat ze buiten belbundels vallen en, ook in dit geval, duurder zijn dan gewone nummers. Dat vind ik geen service! Ik mailde dus terug en vroeg om een gewoon nummer. Het antwoord was opnieuw standaard en behelsde dat de klant nu eenmaal 0900-nummers wil en ze daarom ook krijgt bij ING.

Ik zocht het alternatieve nummer 020-5611619 in mijn administratie omtrent 0900-nummers erbij en sloeg toch maar aan het bellen. Ik sprak de heer G., die me adequaat en vriendelijk te woord stond. Er bleek vandaag een storing te zijn, waardoor SecureCodes niet konden worden aangevraagd. Of er gisteren al storing was, kon hij mij niet zeggen. Voor de zekerheid zou hij mijn aanvraag van gisteren dan ook resetten. Vervolgens sprak ik met hem over het ING-beleid betreffende 0900-nummers. Als particulier was hij het geheel met mijn visie eens, baalde hij ook van de hoge kosten van het 0900-nummer van zijn energiebedrijf, en als hij kon, zou hij mij het alternatieve nummer geven. Maar dat had hij niet. Gelukkig had ik het wel en kon het hem dus geven, zodat bellers na mij ermee geholpen kunnen worden.

Maar er was iets opmerkelijks in het gesprek. De heer G. meende serieus(?) dat 'plaagbellers' geweerd worden door je achter een 0900-nummer te verschuilen. Ik denk echter dat je die bellers weert door je zaken goed op orde te hebben en te houden. Als je dat hebt, kun je af en toe een plaagbeller best de baas.

Pagina geschreven 2 november 2010.

- -