OV-chipellende (2)

Hier beschreef ik een driekwart jaar geleden anderhalf uur chipkaartellende. Uiteindelijk is het toen na een tijdje en door de tijd herhaalde pogingen allemaal gelukt en lukte het me op 22 december zelfs om een transactieoverzicht te printen. Omdat we inmiddels een halfjaar verder zijn, wilde ik opnieuw zulke overzichten.

Inloggen dus ... En ja hoor, voor onze beide accounts is kennelijk van allerlei nieuws bedacht. Eerst moeten de inlognamen veranderd worden in mailadressen. Samen ontvingen we onze mails van NS totnutoe op één mailaccount, maar dat kan dus niet meer. Bevestigingsmails met aan te klikken links om de accounts te heractiveren. Dat wil maar niet lukken. Ik maak uitstapjes naar andere sites, ga ontbijten en probeer nog maar eens. Ja, allebei een nieuwe inlognaam. Maar wat is die site van NS ongelooflijk traag. Nu naar het transactieoverzicht. Nee dus: de OV-chipkaarten moeten eerst gekoppeld worden. Daarvoor kunnen kaartservicecodes worden aangevraagd, die per mails ook binnenkomen. Daarna moeten de chipkaarten bij een ophaalpunt of oplaadpunt worden gehouden om een bestelling op te halen. Maar het ophaalpunt bij de C1000 blijkt er niet meer te zijn. Dus de andere kant maar op, naar het NS-station. Dat ophalen lukt alleen met de kaart van mijn vrouw, voor de mijne is geen bestelling binnen. Alhoewel de aanvraag van de bestelling goed gelukt is, is er voor mij inderdaad nog geen bevestigingsmail gekomen, zoals die ik voor mijn vrouw wel gezien heb. Alleen de kaartservicecode heb ik ontvangen. Die tweede mail heb ik overigens nog niet, nu we alweer uren verder zijn. Na het ophalen van de bestelling voor mijn vrouw moet ik dus op haar persoonlijke pagina op 'OV-chipkaart koppelen' klikken om de koppeling definitief te maken. Daar loopt mijn browser steeds weer op vast. Een enkele maal krijg ik het frame van de vervolgpagina, maar daar blijft het dan bij. Of de melding 'Webpagina kan niet worden weergegeven' verschijnt, of 'U zoekt iets op ns.nl. De pagina die u heeft opgevraagd is niet gevonden.' Voor de goede orde, mijn PC is goed en snel. Voor HD-videobewerking, om maar iets te noemen, draait hij z'n muisje niet om! Ik probeer een tweetal ander browsers, maar ik loop steeds tegen andere problemen aan. De koppeling van de OV-chipkaart lukt me niet. Of toch, terwijl ik intussen dit stuk schrijf, lukt het misschien toch nog. Alhoewel: 'Deze kaart is al gekoppeld aan een NS-account' is de melding na invoer van de kaartservicecode. Ik kan de transactiegegevens niet inzien. Ik ben nu bij elkaar een uurtje of drie zoet gehouden door NS. Ik moet denken aan de man die ik eerder vandaag bij de NS-automaat trof. Die verzuchtte: 'Ik sta op het punt om met het hele OV-gedoe op te houden.' Wat mij betreft, ik laat het eerst allemaal eens een paar dagen bezinken. Ik voel dat ik op net zo'n soort punt sta.

Pagina geschreven 28 juni 2011.

- -