Koffer kwijt ...

Eén op de 80 passagiers krijgt te maken met bagage die (tijdelijk of blijvend) zoekraakt, vooral op reizen met een overstap. Op Schiphol lag het percentage vorig jaar op drie! De meeste koffers duiken binnen 48 uur weer op, maar sommige koffers worden nooit meer teruggevonden.

Als je bagage ontbreekt of beschadigd is, meld je je bij de 'lost and found-balie' van luchthaven of luchtvaartmaatschappij. Vul daar het Pir-formulier (property irregularity report) in. Vul alles in wat er in de koffer zit. De streepjescode die je bij inchecken kreeg als bewijs, heb je nu nodig. Zodra de bagage opduikt, wordt die nabezorgd. De luchtvaartmaatschappij vergoedt (na een etmaal) de noodzakelijke eerste levensbehoeften als kleding en toiletartikelen.

Duikt de koffer niet meer op, stel dan de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk (bij beschadiging binnen 7 dagen, bij vermissing binnen 21 dagen). Bagage is verzekerd onder de (doorlopende) reisverzekering, maar ook als de ticket kort tevoren werd betaald met een creditkaart. De vergoeding van luchtvaartmaatschappijen is maximaal € 1.350,-. Een andere weg (bij georganiseerde reizen) is de reisorganisatie aansprakelijk te stellen. In dat geval een kopie van het Pir-formulier meesturen.

Preventie:
- Misschien kan alles als handbagage mee?
- In elk geval alle waardevolle spullen en medicijnen in de handbagage
- Weet wat er in de ruimbagage zit.
- Aan binnen- en buitenkant van de koffer een label met vakantie- en thuisadres

Pagina geschreven 7 augustus 2011, laatst aangevuld 5-11-2018.

- -