Vergoedingen bij vluchtvertraging

Zie ook hier.

Luchtvaartpassagiers die stranden doordat hun vlucht vertraagd of geannuleerd is, moeten naast de standaardvergoedingen ook immateriële schade vergoed krijgen door de luchtvaartmaatschappij, zo heeft het Europese Hof van Justitie gisteren bepaald. Dit standpunt volgt op een zaak die twee Spaanse families hadden aangespannen tegen Air France. In 2008 moest hun vlucht terugkeren naar Parijs vanwege een technische storing. De families werden omgeboekt op een vlucht van de volgende dag en moesten extra kosten maken voor maaltijden en een taxirit. Air France betaalde hen alleen de standaardvergoeding van 250 euro.

Het Hof van Justitie heeft nu bepaald dat pech geen overmacht is en dat maatschappijen bovenop de vaste vergoedingen ook immateriële schade moeten vergoeden. In de luchtvaartbranche is fel verzet tegen zowel de standaardvergoedingen als tegen de verplichting daarbij nog bijkomende kosten te vergoeden. De maatschappijen vinden dat omboeken en eventuele bijstand voor maaltijden en overnachtingen voldoende zijn. Nog steeds proberen de maatschappijen onder hun wettelijke verplichtingen uit te komen.

Inmiddels zijn er naast EUclaim.nl meer bedrijven die bemiddelen bij het verkrijgen van de rechtmatige vergoedingen. Die kunnen overigens ook via de eventuele eigen rechtsbijstandsverzekering worden afgedwongen.

Pagina geschreven 14 oktober 2011.

- -