Gesprekstarieven naar bijzondere nummers, beginnend met 08, 14 en 18

Het is een wondere wereld qua tarieven in telecomland. Hier even nader ingegaan op bijzondere nummers, te weten nummers die beginnen met 08, 14 en 18. Dat 06 meestal op een mobiele telefoon wijst, zal een ieder duidelijk zijn evenals dat 09 betrekking heeft op (on)servicenummers met vaak extra lange wachttijden, moeizame menu's, slechte service en met een beetje pech een hoger tarief dan dat van nationaal bellen. Bovendien valt 0900 bij bijna alle providers buiten vooraf gekochte belbundels.
Bij nummers beginnend met 08 ligt het aan de provider wat u er ervoor betaalt. 0800-Nummers zijn doorgaans gratis, al wordt soms gemeld dat er wel betaald moet worden als het nummer begint met 08004. Ik weet niet of dit klopt. Let op met nummers die beginnen met 084, 085, 087 en 088. Ze kunnen een hoger tarief dan het nationale berekenen. 088-Nummers zijn in opkomst bij bedrijven. Vaak is het tarief gelijk aan het nationale tarief voor vaste nummers, maar er zijn providers die het dubbele rekenen. Bij sommige providers vallen 088-nummers binnen de belbundels, bij andere erbuiten. XS4All-Voip-out bijvoorbeeld vindt 088-nummers geen vaste nummers en berekent ze voor het dubbele van het tarief van de nationale nummers met een starttarief van 10 cent buiten de bundels. Bij kpn-analoog vallen ze binnen de bundels. Bij Telfort-mobiel ook, maar bij Simpel-mobiel bijvoorbeeld kosten ze net als 0900-nummers het tarief van het nummer plus 30 cent per minuut en vallen ze buiten de bundels. Of bedrijven die zich van 088 bedienen hierbij stilstaan, lijkt me zeer de vraag. Het moet ze in elk geval klanten kosten.
Gemeentes bedienen zich steeds meer van 14+netnummer-nummers. Hier doet zich hetzelfde probleem voor. Met een beetje pech berekent uw provider ze buiten de bundel (bijvoorbeeld XS4All-Voip-out) en komt er bij gebruik van de mobiele telefoon nog een opslag als bij 0900-nummers bovenop. Bij mijn pogingen bij een tweetal mobiele providers om duidelijkheid te krijgen over wat het bellen van deze nummers kost en of ze binnen de bundels vallen, viel me op dat ik geen duidelijk antwoord kan krijgen. Mobiele provider Simpel reageerde in het geheel niet. Telfort heeft in tweede termijn nog vijf werkdagen nodig om mijn vraag te beantwoorden. En dat terwijl ik meen dat providers verplicht zijn alle gesprekstarieven duidelijk bij elkaar op een webpagina te vermelden.
Nummers beginnend met 18 worden bijvoorbeeld gebruikt door nummerinformatiediensten. Ze berekenen een hoog tarief, vrijwel altijd buiten de bundel.

Pagina geschreven 14 december 2011.

- -