Energieleverancier kiezen, hoe eenvoudig was het vroeger

Vanmorgen heb ik me weer voor een jaar gecontracteerd bij Greenchoice, mijn energieboer sedert jaren. Gecontracteerd voor stroom wel te verstaan, want doordat ik voor gas ooit slechts voor een halfjaar kon contracteren, lopen sindsdien het eind van mijn stroomjaar en het eind van mijn gasjaar niet meer parallel.

Ik ben bij Greenchoice omdat ze geen 0900-onservicenummer hebben en op hun gewone nummer de telefoon meestal ook nog eens snel beantwoorden. Bovendien leken ze daar tot op heden aan de telefoon te weten waar ze het over hadden. Vanaf vandaag moet ik dat laatste anders zien en dat spijt me.

Ik had vandaag binnen een uur zesmaal telefonisch contact met mijn leverancier. De eerste keer om offerte te vragen voor een nieuw jaar stroom vanaf 1 juli a.s. In de offerte die ik per omgaande van Elly kreeg, was gemakshalve ook mijn gastarief per die datum verhoogd, terwijl mijn lagere tarief nog een halfjaar door moest lopen en ik ook niet om een gascontract had gevraagd. Bovendien was ik ongevraagd van enkelstroom overgezet op dag- en nachtstroom.

Dus opnieuw bellen: De volgende offerte, die Christa me toestuurde, had ik binnen 10 seconden bij de mail. Nu echter ging het hogere stroomtarief al per 1 juni in i.p.v. per 1 juli. Mijn goedkopere contract loopt immers tot en met 30 juni.

Dus weer bellen. Ditmaal een bandje met ergerlijk valse muziek en de melding dat het aardig druk was aan de telefoon en dat iedereen in gesprek was. Het was de eerste keer dat ik dit bij Greenchoice meemaakte. Ik hing dus op: ik wil die ongevraagde klanken niet. Na een minuut of wat probeerde ik opnieuw en ja, toen lukte het weer. Het contract dat ik toen van Marieke kreeg, liep van 1 juli 2012 tot 1 juni 2013, een maand minder dan een jaar dus.

Dan Judith aan de lijn. Het was moeilijk, die datum van 1 juli, want eigenlijk moest ik dan niet al in mei bellen voor een nieuw contract, zo begreep ik van haar. Beter kon ik in de week voor het aflopen van een contract bellen, zo vond ze. Enfin, een volgend contract kwam alweer binnen en ditmaal correct.

'Kijk voor uw gegevens in het persoonlijk dossier', zo vond ik onder alle mails. Toen ik dat deed, viel me op dat mijn gasprijs daar hoger was dan die van mijn lopende jaarcontract. Reden dus voor een zesde telefoontje. Ik weet niet meer zeker wie ik toen gesproken heb, waarschijnlijk nog weer een andere dame. De gecontracteerde energieprijs staat weliswaar vast, zo begreep ik, maar kan alsnog wijzigen door verhogingen van de energiebelasting. En dat was het geval bij wat ik op mijn persoonlijke pagina vond. Over vastzetten van het tarief gesproken ...

Een vol uur ben ik ermee zoet geweest, niet meegerekend de tijd die ik gisteravond al spendeerde aan een paar vergelijkingssites. Dit voelt me niet goed meer helaas. Bij een volgende ronde zal mijn uitgesproken voorkeur voor Greenchoice door deze ervaringen zeker minder gewicht in de schaal leggen. Onder de mails van deze leverancier staat een spreuk: 'Greenchoice, daar krijg je energie van'. Ik zou zeggen: 'Greenchoice vreet van je energie!' Jammer vind ik dat. Met weemoed denk ik terug aan de tijd toen er nog niets te kiezen viel in energieland, toen de energie nog lang niet zo duur werd betaald.

Pagina geschreven 25 mei 2012.

- -