Telecom: betaalde meldingen in plaats van gratis tonen

Ik had het al eerder gemerkt: een gekozen nummer is niet bereikbaar of in gesprek en dat wordt netjes met een gesproken tekst gemeld. Kijk op de afrekening en u hoeft niet verbaasd te zijn als u daarop een gesprek van vijf of zes seconden vindt, door de meeste providers afgerond op een minuut. Het gebeurt niet altijd, maar ik heb de indruk dat dit steeds meer de praktijk is.

Gisteren had mijn vastetelefoonprovider Xs4all de gehele dag storing: wel een kiestoon, maar geen enkele verbinding mogelijk en evenmin bereikbaar voor anderen. In de loop van de dag testte ik een aantal keren of het probleem misschien was opgelost door met mijn mobiel (Telfort) naar mijn vaste nummer te bellen. Steeds kreeg ik de melding dat de persoon die ik probeerde te bellen niet bereikbaar was en dat ik het later nog eens kon proberen. (Over storing werd gemakshalve niet gerept.) Toen ik in mijn telefoon keek hoe vaak ik geprobeerd had, zag ik dat elk gesprek niet voor nul, maar voor vijf of zes seconden stond genoteerd. Op mijn gespreksoverzicht op mijn persoonlijke pagina bij mijn provider staan deze gesprekken dan ook elk voor één minuut berekend. Het is duidelijk: ook niet geleverde diensten moeten tegenwoordig betaald worden. Heette dat in vroeger tijd geen diefstal?

PS 2 juni 2012: Telfort reageerde op mijn vraag n.a.v. het bovenstaande met me te melden dat de procedure van first minute rounding in de algemene voorwaarden staat. Letterlijk schrijft Telfort me: 'Het is inderdaad correct dat een gesprek, ook al is het gebelde nummer uiteindelijk niet bereikbaar, bij Telfort als een minuut in rekening wordt gebracht. Dit is ongeacht het eventuele tot stand komen van de verbinding.'

PS(2) 5 juni 2012: Namens de Opta schrijft Consuwijzer mij:
Hartelijk dank voor uw e-mail van 25 mei 2012. U vraagt in uw e-mail of uw aanbieder een starttarief mag rekenen, zonder dat er contact is geweest.

Ons antwoord is helaas 'JA.' Een aanbieder mag een starttarief rekenen. U maakt namelijk al contact met het netwerk. Het netwerk probeert u te verbinden met de andere partij. En omdat u gebruik maakt van het netwerk, kost u dit helaas al geld.

Een aanbieder mag niet alleen een starttarief rekenen, hij mag daarbij ook zelf de hoogte van het tarief bepalen. Het betreft hier namelijk een vrije commerciële keuze. Dit betekent dat de Telecommunicatiewet hierover niets zegt en is dan niet gereguleerd.

Pagina geschreven 27 mei 2012, laatst bijgewerkt 5 juni 2012.

- -