Prijzen reizen misleiden

Er is niets veranderd. De prijzen van reizen misleiden. Ooit liep ik de D-reizen vestiging in Zwolle binnen met het verzoek de aanbieding op het grote reclamebord op straat voor me te boeken. Dat bleek dus echt niet mogelijk! Ik inspecteerde enkele dagen later: hetzelfde bord stond er nog altijd.

Even een dag of tien naar de zon. Internet is het nu. Vanaf € 692, heet het (per persoon). Maar één klik verder is het al vanaf € 886 voor exact wat een klik terug geboden werd en als je echt gaat invullen, is de allergoedkoopste datum € 906. Dat is dan de site van Kras, toch niet de eerste meen ik. Of juist wel? Een tweede poging: Vanaf € 879 is bij de volgende klik warempel nog € 879. Maar nog één klik verder en de goedkoopste optie bedraagt € 1356.

Was er niet ooit een oproep of misschien zelfs een maatregel om aanbieders juiste prijzen te laten vermelden? Daar komt dus niets van terecht. Dat is jammer. Als iets vanaf € 692 wordt aangeboden, zou je de mogelijkheid moeten hebben het voor dat geld te boeken. Die mogelijkheid is er nog altijd niet. Of is er een aanbieder die aan deze gekte niet meedoet? Die zou dan een wel heel grote kans lopen mij als klant te krijgen.

Toeristenbelasting is een punt apart. Ik kom herhaald tegen dat Nederlandse ondernemers meer 'toeristenbelasting' (onder die noemer) heffen dan ze aan toeristenbelasting aan de gemeente verschuldigd zijn. Dat is op de sites van de gemeentes te controleren. Hierop aangesproken melden ondernemers mij te gemakkelijk dat er meer gemeentelijke lasten zijn dan de toeristenbelasting. Gemeentes zijn, gezien mijn ervaringen, niet van plan hiertegen iets te ondernemen.

Wat zijn de regels (Reclamecode Reisaanbiedingen):
- De reis moet te boeken zijn voor de geadverteerde prijs.
- Onvermijdbare kosten moeten in de basisprijs (geadverteerde prijs) inclusief zijn.
- Variabele onvermijdbare kosten als toeristenbelasting moeten al bij de aanbiedingsprijs als variabel vermeld worden.
- Extra's als verzekeringen mogen online niet alvast staan aangevinkt.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM, een overheidsinstantie) mag overtreders beboeten, maar is helaas bureaucratisch, vindt één klacht niet genoeg om iets te ondernemen en werkt met vele missers (eigen ervaringen).

Pagina geschreven 16-1-2014, laatst aangevuld 31-10-2014.

- -