Belastingtelefoon schiet ernstig tekort

Het was mij al opgevallen: dat de Belastingdienst slechter presteert. Ik ben zelf momenteel met een probleem voor een derde, voor wie ik zaakwaarnemer ben, vastgelopen bij de dienst omdat o.a. tot driemaal toe op een brief niet wordt gereageerd, het telefoontje van een medewerkster, die zich onheus tegen me opstelde en meende dat ze niets begreep van wat ik schreef, niet meegeteld. Die zaak ligt nu bij het bureau de Nationale ombudsman, waar kennelijk ook al geen menskracht is om een zaak daadwerkelijk op te pakken.

De Consumentenbond onderzocht de antwoorden van de Belastingtelefoon door zeven in moeilijkheidsgraad variërende vragen aan tien verschillende medewerkers te stellen. In bijna tweederde van de gevallen werden foute of onvolledige antwoorden verkregen. Juridisch is de burger dan verantwoordelijk voor de fout van de ambtenaar. De Consumentenbond komt tot een 4,6 als rapportcijfer, geen aanmoediging om van deze dienst gebruik te maken dus.

Leden van de Consumentenbond die abonnee zijn van de Geldgids kunnen altijd gratis vragen stellen aan belastingexpert Marjan Langbroek. Zie hier. Binnen een week moet u antwoord hebben.

PS 18-4-2014: In de tweede helft van februari jl. heb ik zelf herhaaldelijk tevergeefs gepoogd een mens aan de telefoon te krijgen bij de belastingtelefoon. Ik probeerde het 's ochtends, 's middags en 's avonds, verschillende keren op verschillende tijden. Alle keren eindigde de verbinding (na alle keuzemenu's) met de melding: 'Probeert u het later nog eens. De verbinding wordt nu verbroken.' Ik heb daarop de belastingtelefoon als optie opgegeven.

Pagina geschreven 16-2-2014, aagevuld 18-4-2014.

- -