NCRV zoekt zieltjes voor dubbeltelling

Ik ben al meer dan veertig jaar geabonneerd op de NCRV-gids. Ook toen mijn geloof veranderde, ben ik niet opgestapt. Dus word ik vandaag door de NCRV gebeld. Of ze met mij mijn gegevens mogen controleren. Hoezo, mijn gegevens controleren? De NCRV, maar naar ik vermoed een willekeurig callcenter, belt me anoniem en wil mijn gegevens met me controleren? Hoe weet ik dat u van de NCRV bent? Ah, ze heeft mijn lidnummer. Waarom belt u anoniem? Ah, ze belt vanaf een kantoor. Dat ik daar niet op gekomen ben.

De NCRV gaat fuseren met de KRO, zo vervolgt mevrouw in haar door waarschijnlijk voortdurende herhaling mechanisch aandoend repertoire. Dat wist ik nog niet, want ik kijk zelden in de NCRV-gids, maar bezwaar heb ik niet, zo meld ik. Dat geeft mevrouw kennelijk voldoende vertrouwen om door te gaan. Of ze dan niet toch mijn gegevens met mij mag controleren. Ik besluit over mijn bezwaren van voor zoiets gebeld te worden en nog anoniem ook heen te stappen en vraag wat ze aan gegevens van me heeft. Naam, voorletters en volledig adres en mijn geboortedatum blijkt ze te hebben, zonder mankeren. En zie, mevrouw is nog verwonderd ook dat haar gegevens juist zijn. Zo doet ze het althans voorkomen.

Dan wordt het tijd voor de clou en die is als volgt. NCRV en KRO fuseren omdat ze graag hun programma's willen blijven uitzenden. Daarom komt er een ledentelling waar geen fouten in mogen zitten. En belangrijk is dat ik eenmalig vijf euro en nog wat betaal om ook lid van de KRO te worden, want dan tel ik dubbel in de ledentelling.

Als ik meld niet dubbel te willen tellen, herhaalt mevrouw dat ze toch graag hun programma's willen blijven uitzenden en dat het, als ik die programma's ook wil houden, nodig is dat ik dubbel ga meetellen. Maar laat ik nou de pest hebben aan dubbel meetellen? Iedereen één stem, vind ik. Aan virtuele getallen heb je niets, vind ik. Maar mevrouw zegt dat alles volgens de regels is, dus ... Dus wil ik nog niet dubbel meetellen. Ik merk dat ik ineens de neiging krijg te vragen of ze mijn abonnement per acuut wil beëindigen, maar ik houd me in. Ik houd niet van mensen met mechanische verhaaltjes. Het zal wel aan mij liggen, maar het bevreemdt me waarvoor ik tegenwoordig allemaal nodig ben. Iemand die raadslid is in een andere dan mijn gemeente en die ik weliswaar ken, maar niet als raadslid, zou ik met mijn stem moeten helpen aan de titel 'beste raadslid van Nederland'? Dan zou ik haar toch eerst als raadslid moeten leren kennen. Dan zou ik heel veel raadsleden moeten kennen in hun raadswerk om vergelijk te hebben. Dus iemand die de meeste telefoontjes pleegt of de meeste mailtjes stuurt en klakkeloze stemmen vergaart, wordt 'beste raadslid van Nederland'? Hoe diep kun je zakken?

Het spijt me dat bedrijven waar je diensten van afneemt of ooit van afgenomen hebt je wel mogen bellen, volgens het systeem van het bel-me-niet-register. Ook dat zou je moeten kunnen blokkeren.

PS 26-3-2014: Het Klant Contact Centrum van de NCRV stuurt me een mail in reactie op het bovenstaande, dat ik per mailformulier ook aan de NCRV stuurde. Mijn naam is kennelijk foutief overgekomen en de NCRV biedt excuses voor als telefonisch genoeg benadrukt is dat ze blij zijn dat ik NCRV-lid ben. De reactie blijft verder ver uit de buurt van mijn gevoelens rond het beschreven telefoontje.

Geachte mevrouw Rinkel-Verberne,

Hartelijk dank voor uw mailbericht.

Onze excuses voor het ongemak.

Graag geven we u een uitleg waarom wij onder andere om uw geboortedatum vragen. Het Commissariaat van de Media controleert in het kader van de ledentelling in de gemeentelijke basisadministratie of onze leden daadwerkelijk zijn wie ze zijn. Dit om te voorkomen dat er willekeurig leden worden aangemeld.

Natuurlijk hoeft u zich niet verplicht te voelen om ook lid te worden van de KRO. We zijn al enorm blij dat u lid bent van de NCRV. Onze excuses als dit telefonisch genoeg benadrukt is.

We gaan ervan uit dat onze uitleg u meer duidelijkheid heeft gegeven en danken u nogmaals voor uw medewerking.

Als u naar aanleiding van dit bericht nog vragen en/of opmerkingen heeft, laat u ons dit dan weten.

Met vriendelijke groet,

Nienke van Eijk
Klant Contact Centrum

PS 2 - 28-3-2014: Hoe gaat zoiets. Mijn kritische opstelling is door de anonieme belster namens de NCRV verwerkt als een aangegaan lidmaatschap inclusief KRO Magazine, waarvoor vandaag € 62,00 van mijn rekening, waarop de KRO nooit een incassomachtiging heeft gehad, wordt geïncasseerd. Natuurlijk heb ik de incasso gestorneerd, maar intussen gebeurt het toch maar. Ik ben benieuwd naar de reactie van de NCRV hierop.

PS 3 - 1-4-2014: Op 31-3 is de door mij gestorneerde incasso van de KRO, die geen machtiging heeft of heeft gehad om van mijn rekening te incasseren, door de bank teruggeboekt. De KRO laat dat echter niet zomaar gebeuren, want op 1-4-2014 is het bedrag opnieuw door KRO van mijn rekening geïncasseerd. Ik heb het weer gestorneerd en de bank geïnformeerd over dit incassogedrag. De bank heeft de rekening van de KRO geblokkeerd voor verdere incasso's van mijn rekening en adviseert me in de gaten te houden of ze niet naar een andere rekening gaan incasseren.

PS 4 - 8-4-2014: Op 28-3-2014 stuurt de NCRV mij een mail ter bevestiging van de ontvangst van mijn bericht (met een link naar deze pagina):

Geachte heer/mevrouw,

Met deze automatische reactie bevestigen wij de ontvangst van uw mailbericht of reactie via onze website. Wij streven ernaar uw bericht uiterlijk 7-4-2014 af te handelen.

Met vriendelijke groet,
Klant Contact Centrum NCRV

PS 5 - 25-4-2014: Het is de NCRV helaas tot en met vandaag niet gelukt op mijn bericht te reageren. Of het afgehandeld is, is mij dus niet bekend. Misschien dat Op=op van de Volkskrant er wat mee kan? Enfin, per webformulier het geheel nog maar eens naar de NCRV. 'Wij streven er naar u binnen drie werkdagen een antwoord te geven. De NCRV geeft alleen antwoord op vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de NCRV', zo zie ik in het bedankscherm na mijn reactie. Zou dit niet-NCRV-gerelateerd kunnen zijn?

PS 6 - 11-5-2014: Tot en met vandaag geen reactie van de NCRV. Mocht ik ooit reactie krijgen, dan vermeld ik dat hier direct.

PS 7 - 21-5-2014: Klacht geplaatst op Klachtenkompas van de Consumentenbond.

PS 8 - 26-5-2014: N.a.v. klacht op Klachtenkompas belt de NCRV. Ik ben bewindvoerder voor een mevrouw, in een andere woonplaats dan de mijne, die geabonneerd is op de KRO-gids. Het abonnementsgeld wordt sedert jaren van haar eigen rekening geïncasseerd. Ik heb die rekening in beheer (als oud Riagg-hulpverlener is betrokkene niet de enige die ik onder bewind en mentoraat heb overgehouden). Duidelijk wordt nu dat dit keer haar abonnementsgeld van mijn persoonlijke rekening is afgeboekt. Niet duidelijk wordt waarom dat zo gebeurde. De KRO hoort mijn rekeningnummer niet eens te hebben, aangezien ik nooit connectie met deze omroep heb gehad. Op het niet dan door automatische reply's reageren op mijn webmails door de NCRV, hoor ik nog geen adequate reactie. Het blijft bij dat mijn mails in een verkeerde box moeten zijn terechtgekomen en daarom onbeantwoord bleven. E.e.a. wordt nader uitgezocht en morgen word ik weer gebeld.

PS 9 - 28-5-2014: Gisteren ben ik niet teruggebeld en vandaag evenmin.

PS 10 - 5-6-2014: NCRV laat niets meer horen. Reactie op Klachtenkompas geplaatst.

PS 11 - 20-6-2014: NCRV heeft niets meer laten horen en de klacht op Klachtenkompas is vandaag verlopen. Geen andere conclusie dan: NCRV minacht mij als klant (lid). Ik ga bellen om mijn lidmaatschap te beëindigen. Na een minuut of zes wachten in de wachtrij lukt het me mevrouw I. H. aan de lijn te krijgen. Vooralsnog lijkt de opzegging per heden en terugbetaling van het abonnementsgeld voor de rest van dit jaar geen probleem te zijn. Ook meldt mevrouw dat het haar spijt dat het zo loopt. Dat spijt mij ook.

PS 12 - 14-7-2014: NCRV heeft netjes het voor dit jaar resterende bedrag op mijn rekening teruggeboekt. Mijn langstlopende lidmaatschap is hiermee ten einde.

Pagina geschreven 24-3-2014, laatst aangevuld 14-7-2014.

- -