Per 1-7-2017: informatietarief vervalt voor 0900-klantenservicenummers

Van de site van ACM (Autoriteit Consument en Markt):

Alleen verkeerstarief voor klantenservice
De regels voor klantenservicetarieven veranderen per 1 juli 2017. Vanaf dat moment mag de telecomaanbieder alleen nog verkeerskosten in rekening brengen voor het gesprek.

Geen informatietarief per minuut voor klantenservice
U mag geen informatietarief per minuut rekenen. Maar de telecomaanbieder mag wel de gewone kosten voor het bellen vanaf een vaste of mobiele telefoon in rekening brengen. Die kosten noemen we het verkeerstarief.

Waarom veranderen de tariefregels voor klantenservicenummers?
De tariefregels veranderen als gevolg van een uitspraak van het Europese Hof. Die vindt dat klantenservice een essentieel onderdeel is van een product of een dienst. Een klant die een product of een dienst koopt, koopt daarmee ook toegang tot de klantenservice. Voor een klantenservice mag u dus geen extra geld vragen.

Per 13 juni 2014: 0900, 0906 en 0909 anders betaald

Vanaf 13 juni kost bellen naar een 090x-nummer evenveel per minuut als naar een gewoon nummer en valt het daarmee binnen de nationale belbundels, ook bij bellen met een mobiel. Dat is het zogenoemde verkeerstarief.

Toch kan een 090x-nummer je ook na 13 juni meer kosten, namelijk een informatietarief. Als je na het kiezen van het nummer als melding hoort dat het nummer het gebruikelijke tarief rekent, is er geen informatietarief. Is dit er wel, dan moet dit gemeld worden als 'Dit nummer kost * per minuut (of per gesprek), plus de gebruikelijke belkosten (van uw provider).' Als je geen relatie hebt met een bedrijf, mag het naast het verkeerstarief maximaal 1,40 euro per gesprek of 0,90 euro per minuut aan informatietarief rekenen voor de service. Dit betaal je via je telefoonrekening. Ben je wel klant of heb je (desnoods eenmalig) iets gekocht bij de eigenaar van het 090x-nummer en je wilt de klantenservice bellen, dan mag geen tarief per minuut meer worden berekend, maar wel een tarief van maximaal 1 euro per gesprek.*) Dit impliceert dat bedrijven of organisaties met een 0900-nummer, die niet-klanten meer willen berekenen dan klanten of andersom, twee verschillende nummers moeten hebben.

Opmerkelijk is dat het algemene politienummer 0900-8844 naast het verkeerstarief ook een extra informatietarief in rekening brengt. Dat dit mensen weerhouden zal te bellen, speelt kennelijk geen rol of is misschien juist de bedoeling. Bizar, omdat de politie op dit nummer geregeld het publiek om tips vraagt.

Aanvulling 8-12-2014:
Overigens moeten ook 088-nummers en 14**-nummers uit de belbundel, zowel vast als mobiel, gebeld kunnen worden zonder extra kosten. Alle 0800-nummers moeten gratis zijn, vanaf vast en vanaf mobiel.

Zie ook hier.

*) Aanvulling 7-3-2017:
Vorige maand bepaalde het Hof van Justitie van de EU dat een telefoontje naar de klantenservice van een bedrijf niet meer mag kosten dan het basis- of verkeerstarief. Er mag voor klanten geen informatietarief meer worden berekend! Ik zie dit nog niet terug bij diverse leveranciers en dienstverleners. Ook het algemene politienummer rekent nog altijd een informatietarief. Mijn plaatselijke huisartsenspoedpost rekent per gesprek een informatietarief van 80 cent. Handhaven is kennelijk niet Nederlands.

Pagina geschreven 2-5-2014, laatst aangevuld 3-7-2017.

- -