Airmiles: Shellbonus die geen bonus is

Bij een aankoop bij V en D drie bonnen, waarmee door te tanken bij Shell 500 extra airmiles verkregen zullen worden. Op de bonnen staat dat 'Deze bon' slechts eenmaal voor 500 extra airmiles kan worden ingewisseld. Dat lijkt me logisch, want de bonnen worden ingenomen. De expliciete vermelding roept mijn twijfel op en ik let extra op wat er bij Shell en op mijn airmilesaccount gebeurt.

De eerste keer netjes 500 miles extra. De tweede keer, wanneer ik de tweede bon inlever, dus niet. 'Ze komen nog', melden de Shellmedewerkers eendrachtig. Maar ze komen niet. Ook de derde bon levert niets op, ondanks de verzekering van weer twee Shell-medewerkers dat ze echt nog wel komen.

Webmailtje naar Airmiles. Dit krijg ik terug:

Hartelijk dank voor uw bericht.

Het is niet mogelijk om drie maal 500 Air Miles te boeken. De Bonus Miles kunnen een malig worden bijgeboekt op uw Air Miles kaart.

Excuses voor het ongemak.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Lilian K.
Air Miles Klantenservice

Ik reageer met een reply:

Mevrouw K.,

Nog een vraag. Ik begrijp niet de ratio achter het verstrekken van drie bonnen zonder daarbij te vermelden dat daarvan slechts één gebruikt mag worden. En slecht dat dit ook aan de pomp niet duidelijk is. Verschillende medewerkers daar hebben zich over mijn vraag gebogen en concludeerden dat de punten nog moesten komen.

Wat mij betreft: een hele slechte beurt.

Graag hoor ik uw reactie.

Gert Hardeman

En daar wordt dan dus niet meer op gereageerd. Dan vul ik de ratio zelf maar is: V en D en Shell gaan een bondje aan. V en D zal bonnen verstrekken aan haar klanten en Shell doet er wat voor terug. Nee, niet voor één keer tanken, want dat kan niet uit. Dus wordt overeengekomen dat de klanten tweemaal terug moeten komen door het erop te laten lijken dat ze driemaal 500 miles zullen krijgen. Daarom worden drie bonnen verstrekt. Maar zonder dat te melden worden die laatste 1.000 miles niet bijgeboekt. Want 'Deze bon kan slechts eenmaal voor 500 extra miles worden ingewisseld' kun je natuurlijk ook voor alle drie de bonnen tegelijk laten gelden. Maar dat zet je er niet op, want dan komen de klanten niet met een tweede en een derde bon terug. Natuurlijk: ook die bonnen worden gescand en komen ook op de kassabon te staan, maar ze leveren gewoon niets meer op. Geen klant die dat merkt. En de medewerkers van Shell, te goeder trouw, weten niet eens hoe het zit.

Creatief zaken doen? Is het dat? Zo simpel. Ik vind het minachten van de klant.

Dan op 30-10-2014 toch nog een reactie van 'Airmiles':

Beste heer Hardeman,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Excuses voor het ongemak. Dit had inderdaad wellicht beter gecommuniceerd dienen te worden aan u als spaarder. De actie waar u gebruik van heeft gemaakt was eenmalig te gebruiken per kaartnummer.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Jantsje B.
Air Miles Klantenservice

Inderdaad: zo simpel ...

Pagina geschreven 28-10-2014, laatst aangevuld 30-10-2014.

- -