Dagelijkse voedingsrichtlijn

Overconsumptie leidt tot overgewicht en gezondheidsproblemen. Overconsumptie is sterk in opmars. Veel mensen weten niet hoeveel ze gezond kunnen consumeren. Daarom is er de GDA, de Guideline Daily Amount, of in het Nederlands: de dagelijkse voedingsrichtlijn. Er wordt ook wel gesproken van ADH, Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Deze waarde geeft echter aan hoeveel van een voedingsstof, vitamine of mineraal individuen nodig hebben.

De dagelijkse voedingsrichtlijn beveelt aan per gemiddelde volwassene 2.000 kcal. per dag te nuttigen. Voor mannen met lichamelijk werk kan dit oplopen tot 2400. Voor kinderen is de richtlijn 1750 kcal. Wist u dat bijvoorbeeld 200 ml. bitter lemon al 100 kcal. oftewel vijf procent van de GDA voor volwassenen is? Wist u dat het aantal kcal. per hoeveelheid is terug te vinden op de verpakkingen van levensmiddelen?

De dagelijkse voedingsrichtlijn adviseert max. 90 gram suikers te nuttigen, max. 70 gr. vet, max. 20 gr. verzadigd vet en max. 6 gr. zout. Verder wordt een minimum van 25 gr. voedingsvezels geadviseerd.

Pagina geschreven 29 juli 2012.

- - -